dinsdag 25 juni 2019

Wilde zomerweelde


wilde bloemen

Het leuke van een wilde tuin is dat er ieder jaar zo n varieteit is. Jaren staat de kamille met een paar bloemetjes tussen het gras en dan na de droge zomer van vorig jaar, ziet het zijn kans en heeft zich enorm verspreidt.


Het ochtendlicht met accenten op de bloeiende grassen achterin, zijn de moeite waard om even bij stil te staan.


De appelboom, dit jaar afgeladen met appltjes beloofd een goede oogst.

Vorig jaar bloeide hij ook prachtig maar door het gebrek aan insecten toch geen appels.
Gelukkig heeft de natuur zich weer hersteld en alles zoemde tijdens de bloei en dit is het resultaat.



De geurende klimrozen bloeien wild tot ver op het dak van de schuur.

zaterdag 22 juni 2019

Gezondheid de basis van het leven, mediterraan (3)

wilde groente

Om nog uit de doolhof te komen van voor en tegenstanders van koolhydraat arm en vet of juist geen vet, vlees en geen vlees, kijk ik liever naar mensen die gezond oud worden en dat al eeuwen.
Dus eerst maar de mediterrane levenswijze, hoewel in die landen ook iedere streek zijn eigen gewoonte heeft. We hebben het hier over de bleu zone streken, dus zuid Italie, de eilanden, Griekenland.

Het moeilijke is, dat de wetenschappers naar de gezondste streken gaan, zeer beperkt kijken en in hun eigen straatje willen blijven om niet af te gaan. Dus wordt alles aangepast.

Bv. het dorpje Acciaroli vlak bij Pioppi in Italie. De eerste berichtgeving was, ze roken bijna allemaal, hebben overgewicht en als beweging lopen ze veel maar geen sport, maar tot grote verbazing van de wetenschap worden ze gezond 100 en 110.
Dat roken werd al snel in alle berichten weggelaten en het zou aan het eten van rozemarijn liggen.

Om te weten te komen hoe het echt zit, moet je het internet afzoeken naar de gewone mensen, die vertellen, hoe arm ze zijn, dat ze nooit grote porties hebben gegeten en sommige tijden honger hebben geleden terwijl ze wel hard moesten werken. Ze werken altijd, zo lang ze kunnen.
In reportage over Sardinie, zag ik mensen van 89 hele moestuinen voor de familie onderhouden, in bomen klimmen om fruit te plukken maar ook genieten van al dat pure voedsel en de zelfgemaakte wijn.

In de berichten van al die mensen komt naar voren, dat ze bv. in Italie 's morgens koffie (voor 11 uur cappucini ) nemen en eventueel een klein broodje of ze nemen dit pas later ( hebben ze geen honger dan slaan ze gewoon over) en om 13.00 uur de uitgebreide lunch, afgesloten met een expresso. Vooral in het warme zuiden wordt daarna een rustpauze ingelast. Dus hier helemaal geen grote zware ontbijten 's morgens.

Er is wel verschil, als mensen zwaar werk moeten doen bv op het land, eten ze daar ook naar.

Middagbreak bv. een kruidenthee met iets erbij, maar niet veel en in de avond een lichte maaltijd met natuurlijk groente.
Tegenwoordig zijn de werktijden strakker en dan eten ze de zwaardere maaltijd 's avonds.

De portiegroottes die ze aanhouden zijn voor pasta of rijst,  60/80 gram, is daar een sitedish en aardappelen wat meer. Brood wordt verder gebruikt om met kleine stukjes, de palm van je hand, schreef een Italiaanse vrouw, saus op te deppen, maar niet zoals bij ons met allerlei beleg etc. en hele ladingen pasta bij het diner met een klein beetje groente.
Het brood wordt ook nog bereidt met lange rijstijden om de antinutrienten te verminderen, De durumtarwe die gebruikt wordt voor de pasta is ook veel gezondere soort als de gemanipuleerde tarwe hier, bijna giftig voor je lichaam, alleen je merkt het pas na lange tijd. Maar het geeft wel grote opbrengsten en is daarom goedkoop volksvoedsel.
Pizza een enkele keer, maar dan 1 punt.

GROENTE EN HORTA

Groente is het belangrijkste en Horta groente. Horta groenten zijn de groenten en de kruiden die in het wild groeien. Deze groente bevat 10 x zoveel vitamine en mineralen als wat wij eten. Een vrouw uit Kreta vertelde dat ze wel 200 planten kende, geleerd van haar moeder. Ook de bereiding, oa koken in olijfolie, bevorderd de opname van vitamines. Ze zullen gauw en 500/700 gram groente per dag eten, verdeeld over 2 maaltijden.

Het is echt niet zo dat ze geen zoetigheid eten, maar door de kleine porties en alle vezels uit de groente maakt dat niet zoveel uit voor hun bloedsuiker.

VET

In een stuk over Kreta kwam naar voren, dat de oude gezonde mensen daar 50% van hun calorieen uit vet haalden, meest olijfolie.
Toch hebben ze daar een hele lage hart en vaatproblematiek.
Gezonde vetten zijn cruciaal voor je gezondheid, kijk bv. voor gezonde vetten  in de Bantinglijsten. (zie vorige blog)
Ook verzadigd vet is belangrijk, je hart en hersenen bestaan uit verzadigd vet.
In een wetenschappelijk onderzoek hebben ze ratten alle vet onthouden, binnen 8 weken waren ze allemaal dood.

EIWIT

In die landen is het net zoals hier, hoe armer je bent hoe minder je je kunt veroorloven. Maar ze eten normaal gesproken een paar keer in de week rood vlees (rund, varken, geit, schaap/lam etc. ), een paar keer gevogelte (wit) en bonen, nog ouderwets een nacht geweekt voor een betere vertering. Verder vis, maar dat is in de bergachtige gebieden waar ze net zo oud worden, soms maar 2 x per maand. Ook hier weer kleine hoeveelheden, behalve op zondag.
De proteinen worden aangevuld met heerlijke vette kaassoorten, vaak gemaakt van geiten- of schapenmelk. Verder weinig zuivel soms kleine hoeveelheden yoghurt. Wordt ook gebruikt als basis voor een lekkere frisse dressing.
De dieren lopen daar vrij, dus heeft zowel het vlees als ook de kaas een veel rijkere smaak.
Je kunt dat hier ook direct merken, als je een stuk vlees van een grasgevoerd dier kookt of braadt.

Ook de bereiding maakt veel uit voor de gezondheid en het volgen van de veel striktere dieten om eventuele ziekte weer onder de knie te krijgen, maar dat wordt de volgende blog

Hier nog wat links,
.https://www.volkskrant.nl/de-gids/in-acciaroli-is-iedereen-stokoud-en-kerngezond-wat-is-hun-geheim~b59daa12/

https://www.dianekochilas.com/glossary-of-edible-wild-greens-2/


donderdag 13 juni 2019

Gezondheid de basis van het leven, balans vinden (2)

Gezondheid, groente eten, Beeldend Buitenleven

In deze blog blijf ik bij mezelf en mijn ervaringen. Ik wil het ook eenvoudig houden, zelf werd ik ook gek van alle informatie in het begin.
Voor mij is het belangrijkste de balans in energie gedurende de hele dag. Eigenlijk kun je die balans alleen leren door te meten met een glucosemeter, omdat ieder mens verschillend reageert op voeding.

Natuurlijk zijn er veel meer dingen maar je moet ergens beginnen. Zelf wissel ik af met ketogeen en koolhydraatarm/beperkt. Ik kan behoorlijk tegen haver en als je zwaar werk moet doen is dat wel fijn. Maar er zijn legio mogelijkheden en ook als je sport moet je hier rekening mee houden.
Zelf heb ik tijden geen granen gegeten omdat ik er spierpijnen en andere gezondheidsklachten van krijg. (laaggradige ontstekingen) .

Bij de meeste mensen wordt de suikerspiegel het meest opgejaagd door granen. Maar hoe kan dit nu, in het mediterrane dieet worden toch ook brood en granen gegeten?
Maar die mensen hebben daar altijd met mate van gegeten, kleine porties  altijd samen met heel veel groente en vetten. Door de vezels uit groente en de vetten verteer je je voedsel veel langzamer, dus is de afgifte gelijkmatig.
Deze link leidt naar de geweldige site van Rineke, waar heel veel uitleg is te vinden.
https://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/granen.html


Er zijn veel termen tegenwoordig,  van koolhydraatbeperkt tot ketogeen.


Het belangrijkste is dat je je gezondheid op peil houdt en indien nodig deze zoveel mogelijk hersteld met behulp van voeding.

Je lichaam is al die jaren gewend geraakt aan een voortdurende stroom glucose en heeft het moeilijk met omschakelen naar vetverbranding . Het ketogeen dieet helpt hier heel goed bij, maar ga je lichaam eerst voorbereiden en lees je eerst goed in of zoek een leefstijlcoach op dit gebied.
Ook moet je een levensstijl verandering doorvoeren naar 2 x per dag groente eten, eigenlijk alweer zoals rond de Middellandse zee.

Eerst maar van de verslaving aan tarwe afkomen, dus maak inplaats hiervan 's morgens een bordje havermout klaar. Verder moet je lichaam weer leren veel groente te verteren, ik eet gemiddeld 700 gram per dag.
Bekijk eens de lijsten van het Banting programma, makkelijk om er in te komen.
Hier de link, ben daar heel dankbaar voor, vooral omdat het is vertaald uit het Engels. Dus je hebt ook de beschikking over de Engelse namen van de verschillende voeding. Makkelijk omdat op internet, omdat bijna alle interessante dingen in het Engels zijn.

http://www.famriemens.nl/recepten_blog/wp-content/uploads/2018/01/RealMealRevolution_lijsten_v2.pdf

  Hier vast een recept om van tarwe af te wennen, maar er staan legio recepten op internet, van gebakken eieren tot groente maaltijden. Ik voeg op deze blog ook steeds wat toe.

Havermout recept:
20 gram biologische havervlokken
1 eetlepel (blond) lijnzaad (gebroken of zelf even malen)
20 gram biologische (bos)bessen (diepvries)
1 theelepel vet, bv kokosolie,  ik gebruik MCT C8 olie
wat kaneel

Doe de bevroren bosbessen in een kommetje.
Havermout en lijnzaad goed koken in ruim water, tot een papdikte is bereikt. Ik kook alles op een lage temperatuur wat langer door, om geen last te hebben van het blauwzuur in het lijnzaad.
Ik laat het wat afkoelen, want ik wil de enzymen in de bosbessen heel houden. Voeg de MCT olie en wat kaneel toe en doe de massa bij de bosbessen, even roeren klaar.

Op Keto.nl kun je recepten vinden en daar kun je ook in de shop een duo ketometer bestellen.https://keto.nl/
Deze recepten zijn wel heel koolhydraatarm, zelf zou ik eerst rustig wennen aan mijn leefstijl veranderingen en de praktische dingen zoals 2 x koken/rauwe groente eten en me inlezen.





zaterdag 8 juni 2019

Gezondheid, de basis van het leven (1).

Wat is gezondheid, voor mij opstaan met energie en zonder pijn, zodat je niet wordt geremd in je dromen en werk.

Mijn hele leven liep anders, maar vroeger werd daar geen aandacht aan besteed. Mijn darmen konden niet tegen de hoeveelheid granen die men hier in Nederland normaal eet, dus was ik altijd moe en had een soort mist om me heen hangen met frequent migraine. Nu zijn er vele mensen die dit blijken te hebben en werd je vroeger een dromer genoemd of sloom, nu is wel duidelijk hoe dit kwam.

Zoals zoveel mensen werd ik met plusminus 45 jaar opeens veel dikker, vooral om het middel en kreeg pijn in de gewrichten, vooral de vingerkootjes. De eerste publicaties over voeding verschenen en dank zij mijn zus, die daar al mee bezig was, een andere leefstijl geprobeerd. Tot mijn grote verbazing, viel ik in 2 maanden tijd 10 kg. af en was de pijn in mijn vingers kwijt.

Maar weer wat teruggevallen, een mens is zwak, dus achter in de vijftig, werd ik geconfronteerd met metabool syndroom, wat al jaren bezig was te ontstaan, fluctuerende glucose, wat resulteerde in eetbuien, vet om het middel en hoge bloeddruk, dus om het kort te zeggen prediabeet. De huisdokter zette me op betablokkers, suiker werd eigenlijk niet gecontroleerd en ik zou er nooit meer afkomen.

Gelukkig was ik handig op de PC dus las dat het toenmalig populaire Atkins dieet de bloeddruk omlaag brengt. Hier ingedoken en de weinige koolhydraten allemaal in groente omgezet, zodat ik minstens (gelukkig was het zomer) 750 gr. groente binnenkreeg met olijfolie, wat vlees en absoluut geen graan. Met een week moest ik snel de betablokkers afbouwen want, mijn bloeddruk werd direct normaal. Ik had de betablokkers onderhand twee jaar geslikt en daarna nooit meer hoeven te gebruiken. Wat ook opviel was dat ik toen voor controle meerdere malen mijn cholesterol heb laten meten en dat het wel wat hoog was, maar zoals mijn huisarts verklaarde, ik had zo n hoog HDL, 2x zoveel als normaal en dat werd bij het LDL opgeteld, dat ik nooit een infarct kon krijgen. Dus dat was mijn eerste ervaring met koolhydraat arm en vetrijk.

De Atkins zorgde na een jaar voor een sterk verbeterde insulinetolerantie, zodat ik weer met mate alles kon eten, maar het bleef oppassen.

Eigenlijk was dat al een, wat ze nu ook gebruiken om allerlei gezondheidsproblemen bij te stellen een koolhydraat arm dieet of de strengere vorm een ketogeen dieet. Alleen nu wordt gelukkig heel erg gehamerd op het eten van hoofdvoedsel groente.

Als je dit zelf hebt ervaren dan blijf je geinteresseert, omdat je je eigen leven kunt regisseren, het liefst in samenwerking met je arts, maar dit is vaak niet mogelijk, hoewel we nu in een tijd van de grote verandering leven, gestimuleerd door de niet meer te betalen zorgkosten en niet te vergeten het lijden van de mensen, terwijl er andere oplossingen mogelijk zijn.

Veel mensen vragen mij, hoe ik dat toch doe, vaak zijn ze moedeloos omdat ze niet geloven dat er iets tegen hun ziekte beeld te doen is en je wordt aangepraat dat iedereen het heeft of dat het bij het ouder worden hoort. Misschien langzamerhand in Nederland wel, maar er zijn landen waar dit niet zo is en mensen, noem ze maar pioniers, die zich er niet bij neerleggen en prachtige resultaten boeken, zelfs als ze Parkinson, MS, Als, Diabetes 2, Hart en bloedvat problemen, etc. etc. hebben. Ook blijkt dat bij een vandering van leefstijl de veroudering wordt vertraagd en dat je opeens geen pijn meer hebt en je veel beter voelt, dit fenomeen doet zich tot op hoge leeftijd voor.

Om hier over te schrijven is moeilijk, de kennis heeft zich in die 25 jaar van studie opgestapeld, maar ik zal het toch proberen. Ik ben ook altijd gelukkig met de mensen die een blog zijn begonnen om hun ervaringen op te schrijven in begrijpelijke taal en de vele facebook groepen op dit gebied, die je steunen en waar je vragen kunt stellen . Het besef en de kennis moeten gewoon langzaam groeien om je persoonlijke weg hierin te vinden. In mijn volgende blog hierover, ga ik er verder op in, hoe te beginnen en uitleg waarom het wetenschappelijk zo werkt.


donderdag 18 april 2019

VOORJAAR 2019




Wilde tuin
Eetbare wilde plante, voedselbos, foodforest, edible garden
Na alle nattigheid, die weer omgeslagen is in droogte, is het nu toch voorjaar. De paarden zijn weer gelukkig in het weiland en ik maak weer lijstjes met planten en zaden. Dit jaar toch maar serieus verder met mijn wilde eetbare planten. Maar de setting moet leuker.

Het is heerlijk om even rond te wandelen en wat groente te plukken, vooral omdat wilde planten veel meer nutrienten bevatten als groente uit de winkel. Wel is het moeilijk om ze op een plek te krijgen waar ze zich thuisvoelen, vooral met de extreme weersomstandigheden van de afgelopen jaren.

Ook mijn eigen leefstijl heeft een verandering ondergaan. Om als 70 jarige al het werk te kunnen doen, moet je fit blijven en  laaggradige ontstekingen, die bij de minste krachtsinspanningen spierpijn veroorzaken voorkomen. Na het lezen van een artikel over "het dieet dat pijn wegneemt", ben ik dit gaan doen, dus hierover in een volgende blog



vrijdag 7 december 2018

WORMENAARDE

wormenaarde, wormenaarde maken,

Als je een grote tuin hebt, moet je wel zelf mulch maken om kosten te besparen. In dit geval heb ik een hele bult met wat paardenmest, oud hooi en gemaaid gras onder plastic gelegd en dan zet het zich om, eerst in mulch, maar laat je het langer liggen, dan wordt het omgezet in aarde.

In dit geval is het uit nood geboren, omdat ik door broei vaak kuil overhoud, die niet meer geschikt is voor de paarden.

De kleine hoeveelheid mest die ik erdoor meng, trekt de wormen aan. Ook zorg ik dat het vochtig blijft.
De structuur is eigenlijk te grof, (natuur hooi) maar als jevooruit denkt en ieder jaar een hoop zet, krijg je vanzelf ieder jaar mooie aarde.  En dan hup in de kruiwagen naar de moestuin.



Omdat de laag te dun is, dek ik de grond in de winter
maanden ook nog af met blad. Dat verteerd niet in één winter, dus wat te grof is, dat gaat er in het voorjaar weer af.
Mooi om te zien hoe planten zich aanpassen, de te laat gezaaide broccoli blijft met dit zachte weer gewoon doorbloeien






vrijdag 12 oktober 2018

DE TWEEDE LENTE

Beeldend Buitenleven, Paula Hondsmerk, permacultuur, late bloei, pompoenen,

Het fenomenale herstel van de natuur, na deze lange zomer droogte, is prachtig om te zien. Mijn grond is nog lang niet genoeg verbeterd om dit soort zomers te doorstaan. Ook heb ik weer geleerd, dat bepaalde planten zich op andere plekken gelukkiger zullen voelen.

Soms als ik mijn zielige tuin onder de brandende zon zag wegkwijnen, werd ik helemaal moedeloos, maar nu ik de veerkracht van alles zie, schaam ik me voor die gedachte en ga gewoon moedig verder.




De pompoenen zijn opeens gaan groeien en vruchten voort gaan brengen. Dit is een mini pompoen.
De pompoenen krijgen volgend jaar een totaal andere plek, net zoals de vierkante meter bakken met sla.



Pronkbonen, late bloei, maar nu hangen er prachtige bonen aan.
Zelfs de minibloemkooltjes groeien nu gewoon door.

De eerste pompoenen en bloemkooltjes zijn geoogst en de broccoli begint zich te vormen.

Om uit te testen wat zich thuis voelt op mijn land en waar, laat ik de groente zichzelf uitzaaien, de resultaten komen in mijn volgende blog.